Vejr

Derfor kan nedfaldne blade drille dit tog

Selvom et tog er stort og et vissent blad meget lille, er det en dårlig kombination på skinnerne.

Selvom der bliver spøgt med, at årstiderne kan komme bag på DSB, så ved DSB, at der er løvfald i efteråret.

Det er bare umuligt at gardere sig helt mod forsinkelser, når de visne blade bliver kørt til en glat masse på skinnerne.

- Man skal forestille sig, at hjulene bare snurrer rundt, når der lægger sig sådan en sæbeagtig masse på skinnerne, og det slider altså ekstra meget på hjulene, fortæller informationschef Tony Bispeskov, DSB.

Men DSB har flere redskaber for at løse udfordringen - og af de vigtigste findes på DSB’s værksted i Taastrup. Det er den såkaldte hjuldrejebænk. Den sliber hjulene, så de bedre kan skære sig igennem bladmassen på skinnerne.

Der findes en tilsvarende bænk i København og i Aarhus.

Togene bliver kørt ind i en hal, hvor bænken er i gulvet. Der bliver hjulene spændt fast og slebet med drejestål, så de får det bedst mulige greb på skinnerne.

- Vi har lært af vores erfaringer gennem tiden, at hvis vi hele tiden sørger for at optimere på vores hjul. Altså sørge for at slibe dem så hurtigt, som det overhovedet kan lade sig gøre. Så får vi en bedre trafik, lyder det fra Tony Bispeskov.

I dette hjul kan toghjulene slibes, så de kan skære bedre gennem de visne blade på skinnerne.

Bladene indeholder væske, og hvis det regner, forværres den fedtede effekt. Hjulene får mindre kontakt med skinnerne, og toget får ikke alene sværere ved at bremse, det bliver også sværere at få op i fart igen.

I løvfaldsperioden er opbremsningerne også hårdere ved hjulene. Det øger behovet for hjulafdrejninger.

Det meste af året arbejder hjulafdrejningsbænken kun om natten, men i løvfaldssæsonen kører den i døgndrift.

- Normalt har vi otte togsæt inde om ugen for at få drejet hjulene, men det er cirka dobbelt op hen over løvfaldsperioden, for det slider altså ekstra meget, når der er løvfald, forklarer Tony Bispeskov.

Godt vejr for for togdriften

2020 vil ikke blive husket for mange gode ting, men vejret var godt … for DSB.

- Det gode efterårsvejr, det er sådan en køleskabstemperatur, som den vi har i øjeblikket. Der er ikke noget nedbør, og det betyder, at vi ikke har det her massive nedfald af blade på skinnerne. Vi har heller ikke det her våde vejr, som gør, at bladene bliver til en slags sæbe på skinnerne, siger Tony Bispeskov.

Ud over at sikre at hjulene er knivskarpe mod skinnerne, har DSB endnu et trick mod løvfald. På mange tog er der monteret en lille sandkasse på undervognen.

Sand i kassen

Når løvfaldet nærmer sig, bliver sandkassen fyldt op, og så kan lokomotivføreren med et tryk på en knap drysse sand ud foran toget, mens det kører.

Sandet gør det nemmere for toget at sætte i gang og bremse igen, når skinnerne er fedtet ind i visne blade.

Hjuldrejebænken betjenes fra en grav under toget.

Man kunne forestille sig, at det ville være en god løsning at spule skinnerne for at få bladene væk, men det har vist sig at være en dårlig.

Tidligere brugte man en såkaldt løvfaldstrolje, der spulede skinnerne på de mest udsatte strækninger med vand. Selvom der blev spulet med et tryk på 100 bar, var det dog ikke muligt at dokumentere en reel effekt, så den praksis er indstillet.

Forsinkelser på grund af nedfaldne blade rammer naturligt nok mest de strækninger, hvor der er meget skov, eller som ligger i kuperet terræn, hvor bladene kan samle sig.

Dette gælder især på fire strækninger. Helsingør – København H, Fredericia – Aarhus H, Vejle – Jelling, Odense – Svendborg.