Vejr

Her bliver det koldt og glat - først

TV2 ØST logo
I samarbejde med TV2 ØST

Svingbroen i Næstved er et af de steder i landet, hvor der først skal saltes i vintersæsonen. Metalbroen bliver nemlig hurtigt kold og danner rim.

Der har endnu ikke været skyggen af bidende vinterkulde og snevejr i dette efterår, og i sidste uge måltes den varmeste novemberdag i 52 år.

Men dagene bliver kortere, mørkere og koldere, og dermed bliver vejene også glattere. Det betyder, at saltsprederne skal i aktion, og sæsonen begynder ofte næsten hvert år et helt særligt sted – som på Svingbroen, der krydser kanalen i Næstved.

- Den første glatføre, vi får på en sæson, er typisk rim. Det dannes, når temperaturen i luften falder til under frysepunktet, og luften ikke kan indeholde den fugt, den har i sig, mere, så sætter det sig på overfladen, fortæller Lone Seir fra TV 2 Vejret.

Men hvor rim på en almindelig vej udfordres af den restvarme, der lagres i jorden, så er historien en anden for en fritsvævende bro.

- På en bro er der ikke noget jord nedenunder, så når broen taber varmen, så bliver den hurtigere kold, siger vejrværten.

Metalbroen bliver hurtigere kold end jorden.

Når lige præcis Svingbroen i Næstved kan fremhæves som et af de steder, hvor der først skal saltes, så skyldes det ikke kun, at det er en bro. Årsagen ligger især også i det materiale, den er lavet af.

- Metal er rigtigt godt til at lede varme væk, og derfor bliver sådan en metalbro altså hurtigere kold end broer, der er lavet af alle mulige andre materialer. Så derfor er Svingbroen i Næstved et af de steder, der typisk først bliver glat i Danmark, siger Lone Seir.

Og når den så bliver kold og glat, er det vinterbekæmperen Jan Themsen fra Bårse, der sørger for, at bilerne kan krydse broen sikkert. Han har også allerede saltet broen to gange i dette efterår.

Første gang var den 19. oktober, altså for knap en måned siden.

- Det er da spændende at vide, at jeg nærmest er den første i hele Danmark, der er ude at salte, siger vinterbekæmperen.

Jan Themsen er en af dem, der sørger for at holde vejene saltede, når det fryser.

Han er også helt klar over, at broen kræver særlig opmærksomhed.

- Hvis det kun lige er broen, der rimer, så nøjes vi med kun at salte den, siger Jan Themsen.

Vinterbekæmperen salter normalt 40 til 90 gange på en vintersæson på den strækning, han har. Men Svingbroen, den kræver yderligere fem til ti gange yderligere.