Vores jord

Tysklands vigtigste vandvej ramt af tørke

Udtørret flodbund i Rhinen med katedralen i Köln baggrunden.  Sascha Steinbach / Ritzau Scanpix

Klimaforandringer og manglende nedbør gør det svært at få råvarer frem til den tyske sværindustri.

Solen har længe skinnet fra en skyfri himmel, og det er minimalt, hvad der er kommet af nedbør. Det har givet problemer mange steder i landbruget, og i Tyskland er landets vigtigste vandvej, Rhinen, ved at mangle vand. Det skriver Bloomberg News.

Den lave vandstand skaber bekymring for, om den i forvejen pressede tyske sværindustri kan få råvarer til produktionen.

Rhinen har sit udspring i de schweiziske alper og løber ud i Nordsøen ved Rotterdam. På de omkring 1300 kilometer undervejs passerer floden nogle af Europas vigtigste industriområder.

For hele Rhinen er vandstanden den værste i april i ni år.

- Hvis ikke vi får mere normal nedbør i maj, kan vi se frem til endnu et år med alvorlige tørkeforhold, siger Andreas Friedrich fra den statslige Deutscher Wetterdienst.

Vigtige veje

Mange steder i det centrale Europa er floderne en vital del af samfundslogistikken. Og dette gælder særligt et land som Tyskland, hvor mange store industrivirksomheder får sejlet råvarer som jern, olie og kul ind via Rhinen.

I oktober 2018 var floden stort set tørret ud ved Kaub vest for Frankfurt og kunne ikke besejles på det stykke. Det ramte mange virksomheder langs floden hårdt på produktionen, og flere firmaer har efterfølgende investeret i andre bådtyper samt øget kapaciteten inden for lastbil- og togtransport for at undgå en gentagelse.

Lige nu er vandstanden ved Kaub omkring det halve af den normale, hvilket begynder at være kritisk.

En tyvendedel regn

Tyskland har på nuværende tidspunkt kun fået omkring fem procent af den normale aprilnedbør. Dermed ser det ud til at blive den tørreste april i al den tid, Tyskland har lavet systematiske målinger. Altså den tørreste måned i mindst 129 år.

Vandet i Rhinen kommer dels fra tilstødende vandløb, regnvand og ikke mindst smeltevand fra gletsjerne. Men gletsjerne er som følge af den globale opvarmning blevet mindre, og sommerhalvårets afsmeltning giver ikke de samme vandmasser som tidligere.

Det tyske transportministerium annoncerede sidste år en plan for at holde Rhinen farbar for de store skibe, selvom der forventes mindre vand i fremtiden. Det omfatter blandt andet mere overvågning af forholdene og udgravning af nogle af de kritiske steder.