Vejr

Den mørke tid kræver ekstra opmærksomhed i trafikken

En ny kampagne skal hjælpe børn med, hvad de skal være opmærksom på, når det kommer til de store lastbilers højresving.

Lastbiler og børn i trafikken har aldrig været en god kombination, og særligt i denne tid kan det være vanskeligt for chaufførerne at se de små medtrafikanter.

Derfor skal kampagnen 'Hovedet med i trafikken' nu skabe øget fokus hos eleverne i de store klasser, så børnene får en bedre fornemmelse for, hvad de skal være opmærksomme på – særligt med de store lastbilers højresving.

Vejrbilen er kørt ud til Trekronerskolen i Roskilde, hvor brancheorganisationen for den danske vejgodstransport ITD er i gang med at undervise skolens elever i trafiksikkerhed.

- Med den her kampagne håber vi på, at vi kan være gode trafikambassadører for eleverne, siger kommunikationskonsulent Malene Vitus fra ITD.

Eleverne lærer, hvor stor en lastbil egentlig er. Og så lærer de om den kritiske zone, hvor de skal passe ekstra godt på. Zonen er markeret med en stor rød skive, så ingen af eleverne forhåbentligt fremover kan stå ved siden af en lastbils førerhus uden at tænke over, hvor de står.

I den mørke tid er zonen ovenikøbet ekstra kritisk. Mørket samt slud og regn på spejlene gør det ekstra svært at bevare overblikket for chaufførerne.

- Når vi sidder heroppe, kan vi se alt i spejlene. Både i venstre og i højre side. Men når vejret bliver dårligt, og det bliver mørkt. Så begynder det at være lidt sværere, fortælle lastbilchauffør Hans Stokholm, der er med ude for at møde børnene.

Blandt børnene har dagen også været en øjenåbner.

- Man kan se virkelig lidt. Overraskende lidt. Og den er gigantisk at sidde i. Altså meget større end når man lige kigger på den udefra, siger Agnes Vesterager Iversen fra Trekronerskolen og fortsætter:

- Jeg har fået lidt mere respekt for lastbilchauffører, og jeg har fundet ud af, hvor svært det egentlig må være at køre sådan et monstrum. Og også lidt med det der højresving. At man skal passe lidt mere på, især når det er sådan en stor bil.

Det glæder Malene Vitus, at kampagnens budskaber tilsyneladende vinder gehør blandt børnene.

- Når det regner, når det sner. Når det bliver mørkt. Så kan det være svært at orientere sig i spejlene, selvom de er indstillet korrekt. Så vi håber på, at eleverne vil tænke over det, når de færdes ude i trafikken. Vi håber på, at de vil have reflekser på. At de måske vil have en pangfarvet jakke på. Så vi sammen ude i trafikken kan hjælpe hinanden, slutter hun.