Sådan overlever du en drønvarm biltur sydpå

16x9
Når man holder i en tysk 'stau', er det med at have en velfungerende aircondition og masser af væske i bilen. Foto: Frank Leonhardt / Scanpix Denmark

For tusindvis af danskere venter en glohed færd ad de tyske motorveje i sommerferien.

Skolernes sommerferie er skudt i gang, og det fejrer mange ved at pakke bilen og stikke sydpå.

Men i år har en hedebølge lagt sig tungt hen over landene lige syd fra grænsen. I Tyskland har de været oppe på 38,6 grader, og det giver nogle særlige udfordringer, hvis du skal en tur ned ad den tyske autobahn.

- Der er to ting, man skal have styr på, når man skal køre sydpå under en hedebølge. Det er personerne i bilen og så selve bilen, fortæller seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen.

Læg en ordentlig plan hjemmefra

Inden man triller ud ad indkørslen, bør man have tænkt over, hvordan man kommer til at køre så lidt som muligt i middagsheden, og hvordan man undgår at komme til at holde i kø ude i solen.

Derfor kan man med fordel køre i aften- eller morgentimerne, hvor det er mindst varmt, foreslår Jørgen Jørgensen.

Samtidig er det en god ide at tjekke prognoserne for kø i Europa. Det kan man blandt andet gøre hos FDM.

- Hvis I kan undgå et stort vejarbejde ved at køre en anden vej, bliver det en meget mere behagelig tur, siger Jørgen Jørgensen.

Når man skal ud på en lang køretur, hvor temperaturen kan komme højt op, er det smart at tænke på bekvemt, løstsiddende tøj. Og så skal der være rigeligt med vand at drikke til alle i bilen.

- Væskebalancen er helt afgørende for dit velbefindende, og så er det også smart i samme ombæring at tænke på lidt spiseligt, så I ikke skal ind på enhver rasteplads og blive flået undervejs, forklarer Jørgen Jørgensen.

Aircondition er din bedste ven

Langt de fleste moderne biler er udstyret med aircondition. Hvis ikke bilen har aircondition, er det næsten umuligt at opholde sig i bilen med de temperaturer, der er syd for grænsen for øjeblikket. Men det er vigtigt at bruge sin aircondition rigtigt, så man har en god opholdstemperatur.

- Det må ikke blive for koldt. Det kan hurtigt blive ubehageligt, hvis der er fuld skrald på kulden, siger Jørgen Jørgensen.

Ventilationen skal være sat til at tage luft ind ude fra. Der skal frisk luft ind og køles af i airconditionsystemet. Ventilationen må ikke stå på recirkulation, så man groft sagt bare sidder i sine egne uddunstninger.

Besøg din mekaniker

Hvis man kan nå det, er det en god ide at få lavet et servicetjek af sin aircondition, inden man begiver sig ned varmen. Til daglig kan den godt fungere nogenlunde, men det er ikke det samme, som at den også kan klare mosten, når man holder i langt over 30 graders varme i en kø på en tysk motorvej.

Airconditionen skal kunne levere en meget tydelig kold luftstråle, når den fungerer som den skal.

- Du mærker måske ikke i din hverdag, hvis dit airconditionanlæg ikke kører helt optimalt, men kapaciteten kan være betragteligt reduceret, og det er kun noget, der kan laves på et værksted, siger Jørgen Jørgensen.

Husk pauserne

Bilens batteri kommer også på hårdt arbejde. Det er ikke kun om vinteren, at batteriet er ekstra belastet. Det gælder også i ekstrem varme. Man kan ikke selv måle på batteriet uden særligt udstyr, men hvis man har en mistanke til batteriets funktion, kan det tjekkes på et værksted. Ellers kan man også bare skifte det ud.

Endelig bør man kontrollere dæktrykket inden afgang. Trykket skal være lidt højere, når man skal køre med høj hastighed og med mere læs på. Det skal typisk hæves med 0,2 til 0,5 bar.

- Hvis du ikke har nok tryk på dækkene, når du kører på autobahn i høj temperatur, slides dækkene hurtigere, og de er ikke lige så stabile, når du skal bremse og styre, siger Jørgen Jørgensen.

Undervejs er det en god ide at holde flere pauser end normalt, når det er så varmt som nu. Koncentrationsevnen bliver begrænset i varmen.

- Kan du stille bilen i skygge, er det fantastisk, men det kan selvfølgelig knibe på en tysk rasteplads. Men hav det så vidt muligt i baghovedet, at det hele tiden gælder om at holde både bil og mennesker i skyggen, så meget som det kan lade sig gøre, slutter Jørgen Jørgensen.