Vi taler om klimaet - men rejsebranchen kan ikke mærke fravalg

Danskerne flyver som aldrig før - rejsebranchen oplever ikke efterspørgsel på bæredygtige rejser hos danske flyturister.

Et fly på vej hen ad landingsbanen løfter snuden mod himlen og schwuss … endnu et læs danske turister er på vej sydpå. Det er et syn, man kan følge stort set non-stop i landets lufthavne. For selv om danskerne siger, at de gerne vil rejse klimavenligt, er det ikke noget, man mærker hos rejsebranchen.

- Vi har lavet flere undersøgelser, hvor man er interesseret i at betale for at komme ud at rejse bæredygtigt, men det er ikke noget, vi kan se i virkeligheden. Der er ikke nogen, der gør brug af de muligheder, siger afdelingschef Jakob Hahn fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Vil gerne skære ned, men ...

Flyvning står for mellem to og fire procent af vores CO2-udslip, og flyveture er ofte det, danskerne svarer, at de vil skære ned på, hvis de skal gøre noget for klimaet.

En Megafon-undersøgelse lavet for TV 2 viste sidste sommer, at 23 procent af danskerne sagde, at de havde skåret ned på flyrejserne. Det er dog ikke noget, der har skabt smalhals hos de danske rejseselskaber.

En anden Megafon-undersøgelse lavet i efteråret viser, at danskerne finder det for dyrt og besværligt at vælge toget på rejser til udlandet. Kun fire procent vælger ofte eller altid tog, når de skal rejse til udlandet, mens hele 75 procent svarer, at de kun gør det sjældent eller aldrig.

Afstemning

Tror på bæredygtige rejser

Jakob Hahn understreger, at branchen er bevidste omkring deres ansvar i forbindelse med klimaudfordringen.

- Det er jo netop hele branchens eksistensberettigelse, at vi får sikret bæredygtige rejser fremadrettet. Det har et stort fokus, men det er også svært at implementere, når ikke der er nogen efterspørgsel, lyder det fra Jakob Hahn.

Hvis du drømmer om at komme til de varme lande uden at få røde kinder af klimaskam, har du ifølge Jakob Hahn flere muligheder:

- Man kan forsøge at flyve uden mellemlandinger, og man kan se på, hvilke flyselskaber der har de nyeste flåder. Det er også dem, der er mest effektive inden for bæredygtighed.

Fly bruger mest brændstof, når de letter, og meget mindre, når de er i luften. Derfor er det også mere klimavenligt at flyve direkte, selvom det ikke altid er den billigste løsning.

Tal for lufttrafikken slår hele tiden nye rekorder

Selvom der er en stor bevidsthed hos befolkningen om flyrejsers klimaaftryk, stiger antallet af flyvninger på verdensplan.

Midt i sidste års rekordsommer slog antallet af fly i luften på en gang også en rekord. Ikke mindre end 205.000 fly fløj samtidigt. Og i Københavns Lufthavn kunne man samme måned også notere sig en rekord. 110.000 rejsende gennem lufthavnen på bare en dag.

Fremtiden bliver mere klimavenlig

Selvom flybranchen dermed ikke kan siges at være i krise, forventer de, at klimatiderne er ved at skifte. Fremtidens flypassagerer vil efter alt at dømme være mere klimabevidste.

- Vi har arbejdet på det her i rigtig mange år, og vi begynder at se de yngre generationer stille krav på det her område. Og vi har en forventning om, at der indenfor en overskuelig årrække vil blive stillet nogle helt andre krav. Dermed bliver det også lettere at gå videre i fødekæden af leverandører og stille kravene til dem, fortæller Jakob Hahn.

Pris og bekvemmelighed

Den grønne tænketank Concito forklarer, at det er helt normalt, at folk har de bedste intentioner, men i praksis lader pris og bekvemmelighed bestemme.

- Det er jo ikke usædvanligt, at der er en forskel mellem, hvad vi gerne vil gøre, og så det vi gør. Mange ved godt, at der er en udfordring med klimaet, men har svært ved selv at handle, fordi rammerne ikke altid understøtter den mest klimavenlige handling. Det er for eksempel blevet billigere og billigere at flyve, siger Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent i Concito. Han nikker genkendende til billedet af, at dåbsattesten har indflydelse på viljen til at lave grønne klimavalg:

- Mange unge er bevidste om klimaet og er også klar til at tage konsekvensen omkring både rejse- og spisevaner.

Skal det lige være Thailand?

Henrik Gudmundsson mener, at danskerne er nødt til at gøre op med hele billedet af, at en god rejse nødvendigvis kræver, at man flyver om på den anden side af jorden.

- Det er hele den tankegang med, at man absolut skal til Thailand. Det kan godt være noget, man skal prøve en gang i livet, men nu er det jo noget, mange gør ofte. Det er svært at finde en anden måde end fly til at komme til Thailand, men behøver man overhovedet rejse så langt væk for at få en god rejseoplevelse? spørger han retorisk.

Concito hepper på klimaafgifter

Skal folk flyve mindre, er der kun en vej, som verden ser ud lige nu, mener Henrik Gudmundsson. Afgifter på flys CO2-udledning:

- Vi ved, at afgifter har en effekt, hvis de er høje nok. Hvis der blev indført en international afgift, kunne man få begrænset flytrafikken.

Han anser dog ikke et internationale afgiftssystem for en særlig realistisk løsning. Det ville kræve, at en række meget forskellige lande skulle blive enige. Derfor opfordrer han virksomheder, organisationer og privatpersoner til at vise klimaet større omtanke.

- Hvis det er muligt, kan man i stedet mødes virtuelt, eller hvis man absolut skal ud at flyve, kan man betale for at kompensere den CO2-udledning, man har lavet, slutter han.