Stormstød forhindrede verdens største fly i at lande i Kastrup - og gav kø i luften

16x9
Det var et fly som dette, der fredag ved middagstid måtte opgive at lande i Kastrup. Arkivfoto af en af Emirates' Airbus A380 fly på vej ned mod landingsbanen i Kastrup. Foto: Simon Læssøe / Scanpix Denmark

Vinden var lige på tværs af landingsbanerne i Kastrup. Og det gav fly problemer.

Det har højst sandsynligt givet et sug i maven på passagererne, da en Airbus A380, verdens største passagerfly, fredag ved middagstid måtte opgive at lande i Københavns Lufthavn i Kastrup. 

Få sekunder før hjulene skulle have været placeret solidt på asfalten på den sydvestvendte landingsbane, gav piloterne fuld gas på motorerne, og det enorme fly steg i stedet hurtigt og kraftfuldt til vejrs ud over Store Magleby og det vestlige Dragør på Sydamager.

Inden A380'eren fra Emirates afbrød landingen, havde det været i venteposition over Øresund for at komme ind at lande. Efter den afbrudte landing drejer flyet ud over Køge Bugt og siden mod vest. I første omgang.
Inden A380'eren fra Emirates afbrød landingen, havde det været i venteposition over Øresund for at komme ind at lande. Efter den afbrudte landing drejer flyet ud over Køge Bugt og siden mod vest. I første omgang. Foto: flightradar24.com

Flyet, som var en Airbus A380-842 fra flyselskabet Emirates på vej fra Dubai til København, foretog kort efter den pludselige opstigning et sving mod vest ud over Køge Bugt og satte kursen mod Billund i en højde på 20.000 fod - det vil sige cirka seks kilometers højde.

Billund var i hvert fald den mest sandsynlige destination vurderet ud fra den relativt beskedne højde og de lufthavne, der ligger på den rute, som flyet fløj i. Normalt flyver man i 30.000 til 40.000 fod, når man skal langt væk

Nordvest for Køge, omkring Ejby, drejede flyet imidlertid ind på en sydvestlig kurs mod Tyskland. I første omgang var kursen lige mod, hvad der meget vel kunne være, Hamborg i en højde på 30.000 fod.

Over Fehmarn steg flyet dog til 34.000 fod, og nord for Lübeck drejede det en smule mod vest, og det var tydeligt, at det passerede hen over Hamborg i stedet for at lande. Klokken 13.47 landede flyet, som da havde været otte timer undervejs, i stedet i Düsseldorfs lufthavn.

Flyet fra Dubai til København ender for en stund i Düsseldorf, inden turen igen går mod København.
Flyet fra Dubai til København ender for en stund i Düsseldorf, inden turen igen går mod København. Foto: flightradar24.com

Her ventede det i lidt tid, inden turen gik tilbage til Kastrup, hvor det langt om længe var fremme klokken 16.04.

Passagererne kunne dermed forlade flyet cirka tre en halv time efter den oprindelige tidsplan, og det hele skyldtes - med stor sandsynlighed - det kraftige blæsevejr, som ramte Danmark fredag. Og en særlig omstændighed ved Københavns Lufthavns landingsbaner.

Kun en bane er bred nok til det store fly

En Airbus A380 kan kun lande på en af de tre landingsbaner i Kastrup. Det er banen, som går under navnet 22L/04R.

Det er den sydligste af to parallelle baner, og den er gjort ekstra bred, så de yderste motorer på det enorme fly ikke hænger ude over græsset og derved risikerer at suge skidt ind i sig.

Landingsbanen er orienteret fra nordøst mod sydvest, som er den mest fremherskende vindretning i Kastrup, men fredag kom vinden imidlertid fra nordvest. Det vil sige lige på tværs af banen.

Når man lander mod sydvest, hedder landingsbanen, som A380'eren kan lande på, 22L. Det betyder den venstre bane, som har en omtrentlig retning på 220 grader. Altså nummeret gange 10 og så L for den venstre bane (left).
Når man lander mod sydvest, hedder landingsbanen, som A380'eren kan lande på, 22L. Det betyder den venstre bane, som har en omtrentlig retning på 220 grader. Altså nummeret gange 10 og så L for den venstre bane (left). Foto: TV 2 Vejret

Når det sker, og vinden bliver tilstrækkelig kraftig, lander alle fly normalt på tværbanen - 12/30 - som er orienteret fra nordvest mod sydøst. Men den mulighed var altså ikke åben for A380'eren.

Så mens alle andre fly landede mod nordvest med vinden i næsen, som er den foretrukne måde at lande på, måtte mandskabet i Emirates-flyet forsøge at lande på en bane, som vinden konstant forsøgte at blæse dem væk fra.

Vinden var tillige særdeles turbulent. Og til sidst må piloterne have vurderet, at den sikre løsning var at afbryde landingen og søge mod en mere vindstille lufthavn.

Så vidt skribenten her kunne se i sin kikkert, afbrød de landingen, kort før de nåede frem til tærsklen af landingsbanen.

Vindstød på 25 meter per sekund på tværs af banen

Klokken 12.37 afbrød Emirates landingen over kysten på det østlige Amager. Ved DMI's målestation på Drogden, som står lige ud for Amager, målte man klokken 12.40 et vindstød på 25,2 meter per sekund og en middelvind på 20,6 meter per sekund.

Vindforholdene på Drogden er meget retvisende for, hvordan forholdene har været oppe i luften, hvor A380'eren valgte at afbryde landingen.

Banen har en kompasretning på 221 grader, og vinden kom fra en retning på 302 grader. Det giver en forskel på 81 grader, hvilket er meget tæt på en ren sidevind, som svarer til 90 grader.

Emirates EK151 mindre end et minut efter, at landingen er afbrudt. Her stiger flyet hurtigt til vejrs og drejer siden til venstre hen over det vestlige Dragør. Set fra Teglholmen i Københavns Sydhavn.
Emirates EK151 mindre end et minut efter, at landingen er afbrudt. Her stiger flyet hurtigt til vejrs og drejer siden til venstre hen over det vestlige Dragør. Set fra Teglholmen i Københavns Sydhavn. Foto: Thomas Mørk

Regner man vindhastigheden ud, som har været i stødene direkte på tværs af banen, får man 24,9 meter per sekund og 20,3 meter per sekund i fast vindpres fra siden. Det har været de forhold, som piloterne har været oppe mod i sekunderne, før de afbrød landingen: 

Vindstød af stormstyrke direkte fra siden.

Nede på jorden i lufthavnen målte man på samme tid vindstød på 22,1 meter per sekund fra en retning på 284 grader, hvilket svarer til 19,7 meter per sekund lige på tværs af banen.

Klokken 12.30 og 12.50 målte man henholdsvis 26,3 og 26,4 meter per sekund ved Drogden, så det kan endda have blæst endnu mere end ovenstående beregninger viser.

Trafikprop på jorden i Kastrup og i luften over Sjælland

Normalt bruger man de to parallelle baner 22L og 22R i Kastrup på samme tid til samtidige starter og landinger. Så når man går over til kun at bruge tværbanen til både start og landing, kan man håndtere langt færre fly end normalt. 

Derved opstod der fredag omkring middagstid både en trafikprop på jorden i Kastrup og i luften over Sjælland af fly, som ventede på henholdsvis at lette og lande.

Fly holder i kø for at komme ud til den eneste bane i brug, tværbanen mod nordvest, klokken 12.48 fredag eftermiddag.
Fly holder i kø for at komme ud til den eneste bane i brug, tværbanen mod nordvest, klokken 12.48 fredag eftermiddag. Foto: flightradar24.com

Mens der således var livlig aktivitet i lufthavnen og i luftrummet over Østdanmark, oplevede københavnere en anden konsekvens af, at tværbanen i Kastrup var i brug. For mens flyene i relativ ubemærkethed landede ude fra havet i Øresund, lettede de til gengæld lige ind over hovedstaden med de lyde, der følger med.

Beretningen her er forfattet ud fra, hvad skribenten kunne observere i kombination med data fra Flightradar24.com samt skribentens baggrund som flyvemeteorolog.