Mere end en kvart million kører stadig på sommerdæk

16x9
Volker Nitz leder efter sommerdæk i snevejret. Foto: TV 2

Sommerdæk bremser markant dårligere i vintervejr, men alligevel vælger 260.000 bilister ikke at skifte dæk.

Sidste uge kunne du se mænd i gule veste gå op og ned ad de parkerede biler rundt omkring på de danske parkeringspladser.

Men de havde ikke lumske hensigter.

Faktisk handlede det om din og min sikkerhed.

Det var Rådet for Større Dæksikkerhed, der var ude for at tælle biler på sommerdæk. Og nu ligger resultatet klar. Ti procent af de 7890 talte biler havde sommerdæk. Det svarer til, at 260.000 bilister kører rundt på de usikre dæk.

- Det er alt, alt for mange, og det er et alvorligt problem for trafiksikkerheden, siger direktør Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Han glæder sig dog over, at tallet er det laveste i de 13 år, de har lavet optællingen af vinterdæk. Sidste år var tallet en procent højere.

Efterlyser lovgivning

 -Det er tilfredsstillende, at resultatet har forbedret sig i forhold til tidligere år. Men det vil være mere tilfredsstillende, hvis også beslutningstagerne kom med på vognen. Med den velvilje, der er blandt personvognsbilisterne, så burde det næsten være en formssag at få lovgivningen på plads, mener Volker Nitz.

I vores nabolande er det lovpligtigt at have vinter- eller helårsdæk på bilen, hvis den skal ud at køre om vinteren. Sommerdæk bliver hårde om vinteren, og de er ikke udrustet med lameller, der kan få sne og sjap ud af rillerne på dækkene. Dermed får de også markant dårligere vejgreb.

Usikre dæk

Frem til 2011 var der over en femtedel af bilisterne, der kørte vinteren igennem på sommerdæk, og i 2006 var tallet helt oppe på 42 procent. Men selvom tallet er faldet markant siden da, er det fortsat mere end en kvart million bilister, der vælger at køre rundt på usikre dæk.

- Det er urimeligt. De udgør en risiko både for sig selv og de bløde trafikanter. Og der ligger også en urimelighed i, at de, der faktisk har skiftet til vinterdæk, risikerer at blive ramt af dem uden, lyder det fra Volker Nitz.  

Lang bremselængde

Vinterdæk kan være afgørende for, om en bilist undgår at køre durk ind i for eksempel en cyklist eller en fodgænger.

FDM konkluderede i 2014, at vinterdæk giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk på våd vej. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

- Det er rigtig farligt at køre med sommerdæk om vinteren, og det er især farligt for de bløde trafikanter. En bil på sommerdæk standser ikke så hurtigt som en bil på vinterdæk, når vi har våde og kolde veje. Biler på sommerdæk burde slet ikke være ude i trafikken under de forhold, siger Volker Nitz.

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har talt dæk på 35 offentlige parkeringsarealer i 17 forskellige byer rundt omkring i landet.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, politiet, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Dækimportørforeningen og Dæk Specialisternes Landsforening.