Mænd i gule veste tjekker din bil - kører du på sommerdæk?

Rådet for Større Dæksikkerhed er i gang med sin årlige optælling af, hvor mange bilister, der kører vinteren igennem på farlige dæk.

- Her er en på sommerdæk.

Det tager ikke direktør for Rådet for Større Dæksikkerhed Volker Nitz mere end 30 sekunder at finde den første bil med sommerdæk på den sneklædte parkeringsplads ved Høje Taastrup Station.

Iklædt karakteristiske gule neonveste er Rådet for Større Dæksikkerhed ude for at tælle biler med sommerdæk. Dagens optælling er en del af en årlig kampagne, hvor rådet undersøger, hvor mange bilejere, der vælger at køre vinteren igennem uden at skifte til vinterdæk.

- Vi er ude for at gøre opmærksom på et trafiksikkerhedsmæssigt problem. At op mod 300.000 bilister vælger at køre på sommerdæk på trods af, at vi har sådan føre, som vi har i dag, siger Volker Nitz.

11 procent på sommerdæk

Rådet for Større Dæksikkerhed har siden 2006 undersøgt, om danske bilister husker at skifte dæk efter årstiden. Selvom tallene er faldende, var der sidste vinter omkring 11 procent svarende til 285.000 biler på sommerdæk.

- Det er rigtig farligt at køre med sommerdæk om vinteren, og det er især farligt for de bløde trafikanter. En bil på sommerdæk standser ikke så hurtigt som en bil på vinterdæk, når vi har våde og kolde veje, fortæller Volker Nitz.

Han understreger, at det ikke handler om at sælge flere dæk. En bil kan kun slide fire dæk samtidig, og sommerdækkene slides ikke, når bilen er på vinterdæk og omvendt.

Faktisk bliver dækkene mere slidt af at køre på den forkerte årstid, hvor gummiblandingen bliver enten for blød eller hård.

Tror, at sommerdæk er ligeså gode

En af forklaringerne på, at så mange bilister vælger at køre på de farligere dæk, er en forestilling om, at sommerdæk er ligeså gode, så længe der ikke ligger sne og slud.

- Der er en myte om, at når man kører på sommerdæk om vinteren, og det bare er tørt, så er man helgarderet. Men det er sjældent tørt hele vinteren. Det er fugtigt, det er koldt, og man må være forberedt på, at det lige pludselig kan blive snevejr, siger Volker Nitz.

Næsten halvanden gang længere bremselængde

FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk. Det kan være afgørende for, om en bilist undgår at køre durk ind i for eksempel en cyklist eller en fodgænger.

- Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren, siger Volker Nitz.

TV 2 har tidligere testet, hvor stor forskel der er på at bremse med vinter- og sommerdæk. Se resultatet i videoen her:

Vi tester bremselængden på glatbane.

I vores nabolande er der lovkrav om vinterdæk. Rådet for Større Dæksikkerhed efterlyser noget tilsvarende i Danmark. Rådet kiggede sidste år på over 7133 biler, og ud af dem kørte 791 på sommerdæk. Resultatet af undersøgelsen for i år ventes klar i næste uge.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, politiet, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Dækimportørforeningen og Dæk Specialisternes Landsforening.