Elbilernes revolution lurer i Kina

16x9
EP9 er en luksussportsvogn fra den kinesiske producent NIO, der også har to familiebiler på programmet. EP9 har sat rekord som hurtigste elbil på den tyske Nürburgring. Foto: NIO

I en nær fremtid sætter du dig måske bag rattet i en lydløs kineser, når du skal ud og køre.

Når verden for alvor lægger de fossile brændstoffer bag sig, bliver det efter alt at dømme med udsigt hen over kølerhjelmen på en bil fra Kina. Mens vi i den vestlige verden i høj grad sætter vores lid til private virksomheder som amerikanske Tesla, går den kinesiske regering anderledes målrettet til værks. Det fortæller journalisten Christina Boutrup, der er kinaanalytiker og forfatter til flere bøger om det store land.

- I Kina anslår man, at der dør 4400 mennesker af luftforurening om dagen, så de har et meget stort incitament til at indføre grønne teknologier, som kan forbedre luftkvaliteten og mindske CO2-udslippet. Det er ikke bare et spørgsmål om, at det er dårligt for planeten. Forureningen koster menneskeliv, siger hun.

Regeringen presser på

For at skubbe bag på elbilerne har den kinesiske regering sat hårdt ind med subsidier. Når man for eksempel skal anskaffe en nummerplade til en almindelig bil i Shanghai, er den ikke alene svær at få fat på. Den koster også langt over 100.000 kroner. Køber man en elbil, får man ikke alene tilskud til bilen, men også nummerpladen gratis.

- Det gør det virkelig attraktivt at købe en elbil, og derfor kommer vi også til at se rigtig mange spændende elbilsproducenter fra Kina i de kommende år, lyder det fra Christina Boutrup.

Mange af elbilproducenterne kommer vi også til at se på de danske vejbaner, for de kinesiske producenter har globale ambitioner.

Er bussen kørt?

I første omgang forventer Christina Boutrup, at vi for alvor kommer til at stifte bekendtskab med kinesiske elbusser. I Kina er der allerede nu flere millionbyer, hvor fossildrevne busser er blevet bandlyst. En førende spiller på det marked er firmaet BYD.

Men den store omvæltning kommer i form af personbilerne. Den kinesiske elbilsproducent NIO lancerede sin første bil i august.

- Den er mega cool og koster det halve af en Tesla. De kinesiske producenter kan meget hurtigt skalere op og begynde at eksportere til hele verden. Lige pludselig så står de her bare, og så er der ikke længere nogen, der griner af kinesiske biler, siger Christina Boutrup.

Mange er stadig afhængige af sort teknologi

Selv om den kinesiske regering er den regering i verden, der investerer mest i grønne teknologier, understreger Kinaeksperten, at der fortsat er mange modstridende interesser. Mange lokalsamfund kan være bundet fuldstændigt op på forurenende virksomheder, og så kan en omlægning være svær:  

- Billedet er ikke så enkelt, at alt bare går i den rigtige retning. Der er stadig mange arbejdspladser, der afhænger af afbrænding af kul og olie.

Selvom Kina ikke er et demokrati i vestlig forstand, er kravet om mindre forurening også et folkekrav, som regeringen er nødt til at forholde sig til.

- Når man spørger kineserne om deres største bekymringer, er forurening typisk i top tre. Forureningen får dem, der har råd, til at flytte hen, hvor deres børn kan få en sund opvækst, og det er et problem. Desuden har dem, der bestemmer også selv børn, der skal indånde luften. Derfor er regeringen nødt til at gøre noget ved problemet, fortæller Christina Boutrup.

Kinesisk lovgivning rammer hele verden

Det kinesiske sats på elbiler kommer ikke bare til at ramme os i kraft af et øget udbud af kinesiske mærker. Regeringen tvinger også udenlandske mærker til at tænke i elektriske muligheder.

Bilmærker, der har produktion i Kina, skal de kommende år, gradvist lægge om til en øget andel af elbiler for at kunne sælge deres biler i landet. Og da Kina ikke bare er et attraktivt land at producere i, men også verdens største bilmarked er det noget, der vil kunne mærkes globalt. Alle store bilmærker tvinges til at tænke i el.

- Alle vil gerne sælge i Kina, og det kan de ikke få lov til, hvis ikke de i stigende grad laver grønne biler, siger Christina Boutrup.

FDM: Elbiler er Kinas chance

Hos FDM forventer man, at der vil gå mindst to til tre år, før vi ser en seriøs spiller på det europæiske elbilsmarked, og til den tid kan meget se anderledes ud.

- De europæiske bilmærker er jo også i fuld gang, så de vil også være oppe i omdrejninger. Så konkurrencen fra de europæiske, japanske og koreanske mærker vil være hård til den tid, siger nyhedsredaktør hos FDM's blad Motor Torben Arent.

For at slå an i Europa skal kineserne knække en kode, som det ikke er lykkedes dem med konventionelle biler. Det er ikke nok at være billig. Bilerne skal også køre godt og se godt ud.

- De kinesiske biler er jo ikke frygtelig meget billigere. De kan måske lave en bil 20-30 procent billigere. Spørgsmålet er, om det får danskerne til at styrte hen og købe kinesiske elbiler. Det tvivler jeg faktisk på, siger Torben Arent.

Kinesere på gaden

Men lykkes det for kineserne at ramme den rette formular, kan skiftet fra diesel og benzin til batterier blive startskuddet til, at navne som NIO og BYD pludselig bliver almindelige i gadebilledet.

 - Det er klart, at det er deres store chance, men der vil gå flere år, før der er nogen butikker åbne i Europa, slutter Torben Arent.