Vintervejret gør det svært at tabe sig

Der er en grund til, det er svært at tabe sig om vinteren.

Vi kender det alle sammen: Vi er gået ind i et nyt år, og det er tid til at opfylde alle nytårsforsætterne. Vi valfarter ned til træningscenteret, fordi en nytårsforsætklassiker er januarkuren.

Ifølge tal fra Danmarks Fødevarestyrelse går 10 procent af alle danske mænd og 20 procent af alle danske kvinder på kur i januar.

- Men januar er det værste tidspunkt at gå på kur, fortæller Bente Klarlund Pedersen, Professor og Sundhedsforsker ved Rigshospitalet og Trykfondens Center for Aktiv Sundhed.

- Vejret gør, at man tager på i januar, fortsætter Bente Klarlund.

Forklaringen er, at vi genetisk er sådan anlagt, at når det er koldt, ligger det i vores gener, at vi skal spise meget for at fylde vores depoter op og for at holde os varme.  

Dertil er januar en meget mørk måned, og når vi ikke får lys og varme, får vi lyst til at spise mere og spise mere usundt for at holde os varme.

Grundet det mørke januar er der også en forøget tendens til vinterdepression. Og en af symptomerne for vinterdepressionen er, at man spiser mere modsat andre depressionsformer, hvor man ofte spiser mindre.

- Hvis man nu alligevel gerne vil på kur, er det en god ide at få så meget lys som muligt og spise B-vitamin, så er det lettere at tabe sig, siger Bente Klarlund. 

Her er de gode råd at flytte sit skrivebord hen til vinduet, så man kan nyde de sparsomme solstråler, som kommer. Og B-vitaminerne kan man let indtage ved at spise fisk. Sammen vil det gøre det lettere at komme i gang med januarkuren.

Der kan dog også være en lille fordel ved kulden.

- Kroppen forbrænder mere energi, når den fryser, men det er ikke det 'rigtige fedt', og så giver det som oftest en grim forkølelse eller halsbetændelse at være udenfor i for lidt tøj i januar, og det kan ikke anbefales, slutter Bente Klarlund med et smil.