Dansk vejr kan blive afgørende i verdens længste kapsejlads

Anden etape af Volvo Ocean Race er nu over halvvejs på ruten fra Lissabon i Portugal til Cape Town i Sydafrika. Her har vejret en afgørende betydning.

Flere tusinde kilometer fra Danmark sejler et 65 fod stort sejlskib sammen med seks andre både lige nu hen over den sydlige del af Atlanterhavet i verdens længste kapsejlads.

En af bådene er det dansk-amerikanske hold Vestas 11th Hour Racing, som på trods af afstanden til Danmark får hjælp af danske vejrudsigter.

Giver detaljerede data om vind

Det er Vestas, der leverer specialvejrudsigter til den danske båd, som nyder godt af, at den danske vindmølleproducent er ekspert i vind.

- Vi går ind og støtter dem med en masse ekstra vejrdata og vindanalyser, som vi også bruger i vores egen branche i vindindustrien - for at hjælpe dem til at få en margin, så de kan vinde racet, siger Thomas Alsbirk, der er meteorolog hos Vestas.

Den dansk amerikanske båd fra Vestas 11th Hour Racing.
Den dansk amerikanske båd fra Vestas 11th Hour Racing. Foto: Ainhoa Sanchez / Volvo Ocean Race

De syv både i Volvo Ocean Race er fuldstændig ens, de får alle overordnet set de samme vejrdata, inden de sejler afsted på etaper, der kan vare mere end 14 dage.

Derudover må de få leveret en begrænset mængde vejrdata.

Det, som Vestas-meteorologen leverer helt unikt til den dansk-amerikanske båd, er specialprognoser, som Vestas bruger, når de skal lave vindmølleparker rundt omkring på hele Jorden samt klimatologiske data over vind for et givet område. 

Gik tæt på Madeira - og udnyttede den forudsagte vind

Allerede fra starten af anden etape udnyttede Vestas 11th Hour Racing de danske vejrdata, hvor såkaldte accelerationszoner med kraftig vind viste sig at kunne dannes langs Madeiras kyst.

- Det, vi kunne se på vore prognoser, var, at ruten ville gå meget tæt på Madeira, så vi kørte en højtopløselig vejrmodel over Madeira og simulerede flowet nogle dage frem. Og der gik ikke mere end nogle dage, før de var ved Madeira, og der kunne vi se på trackeren, at de gik ind meget tæt på den accelerationszone med meget vind og tog en lidt anden kurs, end nogle af de andre både ville gøre. Og det var på baggrund af nogle af de analyser, vi havde lavet, forklarer Thomas Alsbirk.

Klimadata kan blive afgørende i Cape Town

Inden båden fra Vestas 11th Hour Racing tog fra Lissabon forrige søndag, var navigatøren ombord blevet briefet af Thomas Alsbirk, der ud over vejrprognoser også havde givet besætningen klimatiske vinddata med for den absolut sidste del af anden etape til Cape Town.

- I Cape Town skal bådene forbi Taffelbjerget, som ligger og laver en kæmpe stor blokade af vinden. Lige inden, de når i havn, er der en masse accelerationszoner med kraftig vind, som vi har modelleret. Og når de kommer ind i de accelerationszoner, kan de risikere at komme ind i vindskyggen af Taffelbjerget og ligge stille i timevis, og de andre både vil kunne overhale dem. Så selvom de har sejlet 7.000 sømil, så kan det faktisk være, det er dér, slaget bliver slået, siger Thomas Alsbirk.

Volvo Ocean Race ved Taffelbjerget i 2015.
Volvo Ocean Race ved Taffelbjerget i 2015. Foto: Ainhoa Sanchez / Volvo Ocean Race

De sidste sømil ind mod mål i Cape Town kan således blive afgørende, og den båd, der er bedst forberedt på det drilske vejr ud for Sydafrikas kyst, kan vinde etapen. 

Her har Thomas Alsbirk med klimatiske vinddata givet Vestas 11th Hour Racing de bedste betingelser med på turen.

- Det, vi så har givet dem med, er et arkiv af meget højtopløselige data, hvor de kan sidde og bladre igennem og prøve at finde en identisk situation, så de har noget at navigere på. For når de når dertil, er de løbet tør for almindelige vejrprognoser, slutter Vestas' meteorolog Thomas Alsbirk.

Skal sejle i voldsomt vejr

Volvo Ocean Race er en af de mest udfordrende kapsejladser overhovedet.

Med meterhøje bølger, stormvejr, store vindstille områder truet af tropiske storme og isende kulde kommer bådene ud i alt slags vejr.

I alt skal de syv både tilbagelægge 85.000 kilometer, der gør dette års Volvo Ocean Race til det længste nogensinde. Især den 14.000 kilometer lange etape fra New Zealand til Brasilien, som går over det frygtede ishav, er legendarisk. 

Volvo Ocean Race er ikke en ufarlig tur, som den danske båd fra Team Vestas Wind for to år siden måtte sande, da den gik på grund på et koralrev nord for Mauritius.

Team Vestas Wind på grund ved Mauritius i Volvo Ocean Race i november 2014.
Team Vestas Wind på grund ved Mauritius i Volvo Ocean Race i november 2014. Foto: Brian Carlin / Volvo Ocean Race

Kommer også til Danmark

Hele det imponerende felt af store sejlbåde vil kunne ses fra Danmark, når der på sidste etape fra Göteborg til Haag i Holland slås en sløjfe fra Göteborg mod syd og ned gennem Kattegat med vendepunkt i Aarhus.

Her vil man den 22. juni fra Aarhus Havn kunne se hele feltet af de syv 65 fod store Volvo Ocean Race-både blot 100 meter fra DOKK1, når de skal ind og vende helt inde i indre havn i Aarhus.