Dansk båd og to danskere krydser ækvator i Volvo Ocean Race - den ene blev døbt af Kong Neptun

16x9
Danske Jena Mai Hansen krydsede ækvator efter at være blevet døbt af Kong Neptun. Foto: Martin Keruzore / Volvo Ocean Race

Verdens hårdeste kapsejlads nåede mandag til den sydlige halvkugle.

Ækvator er et berygtet sted, når man sejler. Både rent vejrmæssigt - men også for den del af besætningen, der aldrig før har passeret ækvator til søs.

Netop dette skete mandag for feltet af de syv 65 fod store sejlbåde på anden etape i verdens længste kapsejlads, Volvo Ocean Race.

Efter at være sejlet fra Lissabon søndag den 5. november med kurs mod Cape Town i Sydafrika passerede bådene mandag ækvator.

Jena Mai Hansen vidste godt, hvad der var i vente...
Jena Mai Hansen vidste godt, hvad der var i vente... Foto: Martin Keruzore / Volvo Ocean Race

For den danske sejler Jena Mai Hansen, der er ombord på den dansk-amerikanske båd Vestas 11th Hour Racing, ventede den traditionelle ækvatordåb, hvor Kong Neptun og Dronning Amphitrite på behørig vis døber de søfolk, der ikke tidligere har krydset ækvator.

Jena Mai Hansen måtte således som en del af dåben lade nogle af sine lokker, og indsmurt i farve kunne hun med Kong Neptuns velsignelse passere ækvator.

Nicolai Sehested som Dronning Amphitrite hos Team AkzoNobel.
Nicolai Sehested som Dronning Amphitrite hos Team AkzoNobel. Foto: James Blake / Volvo Ocean Race

Den anden dansker i feltet Team AkzoNobels Nicolai Sehested blev døbt under sidste Volvo Ocean Race, og som en garvet ækvatorkrydser kunne han mandag som Dronning Amphorite sørge for, at de tre besætningsmedlemmer på den hollandske båd blev døbt.  

Frygtet vejr ved ækvator

Inden bådene nåede ækvator, var de passeret gennem det af sejlere frygtede kalmebælte, som er præget af generelt rolige og ustabile vindforhold.

Her har sejlbåde gennem tiderne ligget i dagevis uden vind, og for feltet i Volvo Ocean Race gjaldt det om at kæmpe sig fra byge til byge, hvor bådene ved hjælp af vindspring og vindstød omkring bygerne kunne komme mod syd.

Efter ækvator venter mere stabile vindforhold og langt mere blæsende vejr, når bådene skal ud på det sidste stræk gennem Sydatlanten til Cape Town.  

Vestas 11th Hour Racing med Jena Mai Hansen passerede ækvator som nummer tre, mens Team AkzoNobel med Nicolai Sehested var den femte båd, der nåede til den sydlige halvkugle. 

Skal sejle i voldsomt vejr

Volvo Ocean Race er en af de mest udfordrende kapsejladser overhovedet.

Med meterhøje bølger, stormvejr, store vindstille områder truet af tropiske storme og i isende kulde kommer bådene ud i alt slags vejr.

I alt skal de syv både tilbagelægge 85.000 kilometer, der gør dette års Volvo Ocean Race til det længste nogensinde. Især den 14.000 kilometer lange etape fra New Zealand til Brasilien, som går over det frygtede ishav, er legendarisk. 

Volvo Ocean Race er ikke en ufarlig tur, som den danske båd fra Team Vestas Wind for to år siden måtte sande, da den gik på grund på et koralrev nord for Mauritius.

Kommer også til Danmark

Hele det imponerende felt af store sejlbåde vil kunne ses fra Danmark, når der på sidste etape fra Göteborg til Haag i Holland slås en sløjfe fra Göteborg mod syd og ned gennem Kattegat med vendepunkt i Aarhus.

Her vil man den 22. juni fra Aarhus Havn kunne se hele feltet af de syv 65 fod store Volvo Ocean Race-både blot 100 meter fra DOKK1, når de skal ind og vende helt inde i indre havn i Aarhus.